Statut Fundacji Hotele Historyczne
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Fundacja pod nazwą FUNDACJA HOTELE HISTORYCZNE, zwana dalej Fundacją, ustanowiona została przez Fundatorów, w składzie:
- Jerzy Donimirski
- Paweł Gąsiorek
- Ryszard Skotniczny
- Daniela Stier
- Elwir Świętochowski
- Rafał Wyniczenko
- Jakub Czerwiński
- Witold Kisała
- Piotr Mazek
aktem notarialnym z dnia 13 stycznia 2015 r. przed notariuszem w Krakowie Dorotą Mitka. - Fundacja działa na podstawie przepisów ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 roku (tekst jednolity: Dz. U. z 1991 r. Nr 46 poz. 203 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
§ 2
Fundacja posiada osobowość prawną.
§ 3
Siedzibą Fundacji jest Kraków.
§ 4
Nadzór nad Fundacją pełni Minister właściwy turystyki i sportu.
§ 5
- Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
- Dla właściwego realizowania celów statutowych Fundacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 6
- Fundacja może tworzyć ośrodki, biura, zakłady, filie, oddziały, a także przystępować do związków stowarzyszeń, spółek i innych fundacji.
§ 7
- Fundacja używa pieczęci o treści, która zawiera jej nazwę, siedzibę i adres oraz może zawierać znak graficzny i inne dane identyfikacyjne.
- Fundacja może posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§ 8
Fundacja może ustanowić odznaki, medale honorowe i przyznawać je, wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
II. CELE I ZASADY DZIAŁANIA
§ 9
Celem Fundacji jest:
- Promocja hoteli prowadzonych w obiektach historycznych
- Promocja tradycji i historii poszczególnych hoteli historycznych
- Pomoc w poszukiwaniach archiwalnych i genealogicznych
- Promocja turystyki związanej z poznawaniem tradycji i historii polskiej
- Pomoc w zakresie doradztwa dla podmiotów prowadzących hotele w obiektach historycznych
- Pomoc w działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w zakresie określonym, w pkt 1—5.;
§ 10
Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- Uruchomienie i prowadzenie programu marketingowego
- Uruchomienie i prowadzenie strony www będącej platformą kontaktów i wymiany doświadczeń oraz propagowania idei hoteli w miejscach historycznych
- Organizowanie spotkań i szkoleń w zakresie prowadzenie hoteli
- Wydawanie wydawnictw poruszających zagadnienia historii i tradycji miejsc, w których są prowadzone hoteli historyczne
- Wydawania wydawnictw okolicznościowych dotyczących obiektów historycznych, w których są prowadzone hotele
- Produkcja materiałów promocyjnych dla hoteli historycznych ( broszury, spoty filmowe, reklamy, spoty informacyjne, strony www itp.)
- Uczestnictwo w konferencjach krajowych i międzynarodowych związanych z prowadzeniem hoteli w obiektach historycznych
- Nawiązywania kontaktów i współpraca z innymi organizacjami, w tym zagranicznymi i międzynarodowymi, którą wspierają i propagują ideę prowadzenia hoteli w obiektach historycznych
§ 11
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może wspierać działalności innych osób prawnych i osób fizycznych, których działalność zbieżna jest z jej celami statutowymi.
III. MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§ 12
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 9.000,- (słownie: dziewięć tysięcy złotych), wymieniony w akcie notarialnym jej ustanowienia, który stanowią wkłady pieniężne Fundatorów oraz środki finansowe i mienie nabyte przez Fundację w toku jej działalności.
Na działalność gospodarczą zostaje przeznaczona kwota 6000,- złotych z funduszu założycielskiego.
§ 13
- Środki na realizację celów Fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków i zapisów,
- dotacji, grantów i subwencji,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- z majątku ruchomego i nieruchomego nabytego i będącego własnością lub będącego w użytkowaniu Fundacji,
- dochodów z praw majątkowych przekazanych Fundacji,
- odsetek od lokat pieniężnych, papierów wartościowych, dywidend i zysków z akcji i udziału w spółkach prawa handlowego
- działalności gospodarczej
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
IV. DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
§ 14
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na ogólnych zasadach, określonych w odrębnych przepisach.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych.
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie:
- PKD 63.12.Z Działalność portali internetowych
- PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
- PKD 68.32.Z Zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie
- PKD 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
- PKD 73.11.Z Działalność agencji reklamowych
- PKD 58.11.Z Wydawanie książek
- PKD 58.12.Z Wydawanie wykazów oraz list
- PKD 58.14.Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków
- PKD 58.12.Z Pozostała działalność wydawnicza
- PKD 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych
- PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów
- PKD 91.03.Z Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych
- Wykonywanie działalności objętej obowiązkiem uzyskania koncesji, zezwolenia, licencji, zgody albo wpisu do rejestru działalności regulowanej może nastąpić po udzieleniu koncesji, wydaniu zezwolenia, licencji lub zgody albo po uzyskaniu wpisu w rejestrze działalności regulowanej.
§ 15
Do reprezentowania Fundacji i składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji są uprawnieni wszyscy członkowie Zarządu z tym, że do składania oświadczeń woli rodzących zobowiązania finansowe oświadczenie woli składane jest przez dwóch członków Zarządu działających wspólnie. W przypadku zobowiązań nie przekraczających 3.000,- zł takie oświadczenie może być złożone przez każdego członka Zarządu.
§ 16
- 1. Fundacji zabrania się:
- udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do członków organów Fundacji lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
- przekazywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz członków organów Fundacji lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego
V. FUNDATORZY WSPIERAJĄCY
§ 17
- Fundatorzy powołują kategorię osób wspierających działalność fundacji, które są Fundatorami Wspierającymi.
- Fundatorem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna, która prowadzi co najmniej jeden hotel w obiekcie historycznym oraz popiera jej cele i program działania
- Fundatorem wspierającym można zostać jeżeli posiada się poparcie co najmniej dwóch Fundatorów oraz uzyska się akceptację Zarządu Fundacji
- Przyjęcie w poczet Fundatorów Wspierających odbywa się na podstawie uchwały Zarządu
- Fundator Wspierający jest zobowiązany dokonywać na rzecz Fundacji darowizny w wysokości co najmniej 1000, - zł. Dokonanie darowizny następuje w dniu podjęcia uchwały przez Zarząd o przyjęciu w poczet Fundatorów Wspierających.
- Fundatorzy Wspierający – osoby prawne- uczestniczą w pracach Fundacji poprzez swoich reprezentantów prawidłowo umocowanych.
- Utrata statusu Fundatora Wspierającego następuje na podstawie decyzji Zarządu w przypadku barku dokonania darowizny oraz w przypadku gdy Fundator Wspierający podjął działania sprzeczne z celami Fundacji lub prowadził działania które mogły spowodować utratę dobrego imienia Fundacji. Ponadto w przypadku, gdy zaprzestał prowadzenia działalności hotelarskiej w obiekcie historycznym.
VI. ORGANY I ORGANIZACJA FUNDACJI
§ 18
- Organem Fundacji jest Zarząd Fundacji
- Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem, składa się z trzech do pięciu osób, w tym Prezesa oraz Wiceprezesów.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes
- Trzech Członków Zarządu, w tym Prezesa powołują i odwołują Fundatorzy
- W przypadku Zarząd jest więcej niż 3 osobowy jednego lub dwóch członków Zarządu wybierają Fundatorzy i Fundatorzy wspierający w drodze wspólnie podjętej uchwały
- Członek Zarządu traci swój mandat w przypadku:
- zrzeczenia się funkcji,
- odwołania z funkcji .
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji oraz reprezentuje ją na zewnątrz
- Kadencja Zarządu trwa 2 lata
- Prezes Zarządu nie może pełnić swoje funkcji dłużej niż dwie kadencje następujące po sobie
- Powoływanie i odwoływanie członków Zarządu odbywa się w drodze uchwały podjętej bezwzględną większością głosów
- W skład pierwszego Zarządu wchodzą:
- Jerzy Donimirski – jako Prezes Zarządu
- Paweł Gąsiorek – jako Wiceprezes Zarządu
- Ryszard Skotniczny – jako Wiceprezes Zarządu
- Elwir Świętochłowski jako Wiceprezes Zarządu
- Daniela Stier jako Wiceprezes Zarządu
§ 19
- Do kompetencji Zarządu należą:
- Realizacja celów fundacji
- Ustalenie wytycznych i zatwierdzenie planów fundacji
- Zatwierdzanie budżetu
- Uchwalanie regulaminów wewnętrznych
- Powoływanie i nadzorowanie placówek fundacji
- Zarządzanie majątkiem fundacji
- Decydowanie o współpracy z innymi organizacjami o podobnym profilu działania
- Członkowie Zarządu nie pobierają wynagrodzenia z tytułu pełnionych przez siebie funkcji.
Wynagrodzenie dla osób obsługujących działalność Fundacji określa uchwałą Zarząd. - Nadto Zarząd Fundacji:
- opracowuje roczne i wieloletnie plany jej działania;
- sporządza sprawozdanie z działalności Fundacji;
- przyjmuje subwencje, darowizny, spadki i zapisy;
- ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenie dla pracowników Fundacji;
- kieruje bieżącą działalnością Fundacji,
- odpowiada za realizację jej celów statutowych oraz wyniki działalności finansowo – gospodarczej;
- podejmuje decyzje o przystąpieniu do spółek i fundacji;
- występuje z wnioskiem w sprawie zmian w statucie;
§ 20
- Zarząd podejmuje uchwały na posiedzeniach.
- Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes Zarządu albo dwóch wiceprezesów działających łącznie.
VII. ZMIANA STATUTU
§ 21
Zmiana statutu nie może dotyczyć zmiany celów Fundacji
Decyzję w sprawie zmiany statutu podejmują Fundatorzy. Każdy z Fundatorów może wskazać osobę która w ich imieniu może podejmować decyzje w sprawie zmiany statutu.
VIII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE I LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 22
Dla osiągnięcia swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
§ 23
Połączenie nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mogłyby ulec zmianie cele Fundacji.
§ 24
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana lub w razie wyczerpania się środków finansowych i majątkowych, a także, gdy Fundatorzy uznają istnienie Fundacji za niecelowe.
§ 25
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmują Fundatorzy.
- Likwidatorami Fundacji są członkowie Zarządu Fundacji.
- Majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostanie przeznaczony przez likwidatora na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach działania bądź na cele charytatywne.